Pengikut

Isnin, 30 Julai 2012

Bengkel Kompos Sisa Makanan Dan Taman Bio-Organik

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Pada 26 Julai 2012 lalu, Biosense telah berjaya mengadakan bengkel kompos sisa makanan dan taman bio-organik. Bengkel itu telah disertai lebih kurang 300 orang peserta yang terdiri daripada kakitangan awam dan swasta,guru,pelajar,badan bukan kerajaan,pengusaha hotel dan homestay serta hospital.
Berikut merupakan keratan akhbar  daripada berita Sinar Harian dan Utusan Online.


A) SInar Harian
Seremban : Orang ramai khususnya yang terlibat dalam kegiatan dalam kegiatan pertanian digalakkan menggunakan baja kompos berbanding baja kimia. 
Yang dipertua Majlis Perbandaran Seremban (MPS), Datuk Abd Halim Abd Latif, berkata penggunaan baja kompos juga  amat sesuai untuk tanaman hiasan mahupun makanan.
"Penggunaan baja kompos masih belum meluas berbanding baja kimia kerana kurangnya pengetahuan tentang kebaikan baja kompos.
"Oleh seba itu, masyarakat perlu didedahkan mengenai cara menghasilkan kompos melalui sisa makanan mereka",katanya.
Abd Halim berkata demikian semasa merasmikan penutupan bengkel kompos sisa makanan dan taman bio-organik di dewan MPS,di sini, semalam.
Hadir sama,Pengarah Perbadanan Pengurusan SIsa Pepejal dan Pembersihan Awam(PPSPPA) negeri,Mohd Azhar Abd Hamid.
Sementara itu menurutnya, bengkel tersebut merupakan program lanjutan Bank Kitar Semula yang bertujuan mendapatkan maklum balas masyarakat mengenai kitar semula dan kompos sisa makana.
"Penjagaan alam sekitar dan gaya hidup sihat merupakan aspek utama yang dititikberatkan dalam bengkel ini,"katanya.
Difahamkan , bengkel ini dianjurkan MPS Heritage Biotech dengan kerjasama MPS,PPSPPA,Soutern Waste Management sdn bhd(SWM),Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Universiti Malaysia Terengganu(UMT)
Antara tetamu lain yang turut hadir termasuklah kakitangan awam dan swasta,guru,pelajar,badan bukan kerajaan,pengusaha hotel dan homestay serta hospital.

sumber : Sinar Harian (edisi  Melaka dan Negeri Sembilan), m/s 35
ahad,29 julai 2012


B) Utusan Online


Tiada ulasan:

Catat Ulasan